Informacja o zasadach przyjęcia interesantów w Biurze Krajowej Rady Sądownictwa
Przyjęcia interesantów w celu osobistego złożenia korespondencji, skarg i wniosków odbywają się od poniedziałku do piątku, w godz.: 10:00 -14:00.
W celu zapewnienia niezbędnej i szybkiej obsługi, najlepiej uprzedzić o planowanej osobistej wizycie w Biurze Rady telefonicznie (numery na stronie: https://krs.pl/pl/kontakt.html), mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub za pomocą formularza skarg i wniosków: https://krs.pl/pl/dzialalnosc/skargi-i-wnioski.html.
Jeżeli złożenie korespondencji, skargi lub wniosku nie wymaga osobistego stawienia się w Biurze Rady, korespondencję można przesłać:
- pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- przez formularz skarg i wniosków: https://krs.pl/pl/dzialalnosc/skargi-i-wnioski.html
- przez elektroniczną skrzynkę podawczą: https://epuap.gov.pl/wps/portal
- pocztą tradycyjną.
Interesanci przebywający na terenie Biura Krajowej Rady Sądownictwa zobowiązani są do:
- poddania się kontroli pomiaru temperatury ciała,
- zakrywania ust i nosa przy pomocy odzieży lub jej części, maski, przyłbicy zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przeprowadzenia dezynfekcji rąk przed wejściem do siedziby oraz regularnej dezynfekcji rąk podczas przebywania na jej terenie,
- zachowania odstępu co najmniej 2 metrów od innej osoby,
Prosimy, by nie przyprowadzać osób towarzyszących. Przyjęcie interesantów odbywa się wyłącznie w jednym wyznaczonym do tego stanowisku zabezpieczonym przegrodą z tworzywa sztucznego oddzielającą pracownika Biura od interesanta.
Nośniki danych w jakiejkolwiek postaci (np. papier, płyta CD lub DVD, pendrive) składane osobiście lub przesyłane pocztą tradycyjną przez interesantów podlegają odpowiednio dezynfekcji lub co najmniej 12-godzinnej kwarantannie.
O ile to możliwe interesanci powinni korzystać z własnych niezbędnych przyborów, np., długopisów, maseczek, rękawic.
Podczas przebywania na terenie Biura Rady należy stosować się do umieszczonych w widocznych miejscach zaleceń administratora budynku w zakresie korzystania ze wspólnych ciągów komunikacyjnych (wejść, korytarzy, wind).
Po każdym przyjęciu interesanta stanowisko do obsługi powinno być zdezynfekowane, a pomieszczenie przewietrzone.
Pracownicy Biura Krajowej Rady Sądownictwa mogą odmówić przyjęcia interesantów, którzy:
- nie poddadzą się kontroli pomiaru temperatury,
- u których pomiar temperatury wykaże temperaturę ciała przekraczającą 37,5 st. C,
- mają widoczne objawy występujące w przypadku zakażenia SARS-CoV-2 (kaszel, duszności itp.),
- nie stosują się do zaleceń zakrywania ust i nosa, dezynfekcji rąk, zachowania odstępu.
W przypadku wystąpienia u interesanta niepokojących objawów zakażenia powinien on niezwłocznie opuścić siedzibę Biura Krajowej Rady Sądownictwa i skonsultować się z lekarzem.
SKARGI
Krajowa Rada Sądownictwa rozpatruje skargi na działalność:
- prezesów sądów apelacyjnych,
- prezesów wojskowych sądów okręgowych,
- I Prezesa Sądu Najwyższego
- Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego
- Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych
Krajowa Rada Sądownictwa rozpatruje również skargi osób, których dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem przez Trybunał Konstytucyjny, Trybunał Stanu, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny oraz sądy apelacyjne i wojskowe sądy okręgowe.
Krajowa Rada Sądownictwa nie rozpatruje innych skarg. Skargi, w zakresie dotyczącym działalności sądów, w dziedzinie, w której sędziowie i asesorzy sądowi są niezawiśli, nie podlegają rozpatrzeniu.
WNIOSKI
Krajowa Rada Sądownictwa rozpatruje wnioski dotyczące swoich zadań i kompetencji. Przedmiotem wniosku może być m.in. żądanie przeprowadzenia wizytacji lub lustracji w sądzie, podjęcie czynności dyscyplinarnych lub działań dotyczących naruszenia zasad etyki przez sędziego lub asesora sądowego.
INFORMACJE OGÓLNE
Skargi i wnioski dotyczące działalności:
- sądów rejonowych są przekazywane do rozpatrzenia właściwemu prezesowi sądu rejonowego,
- sądu okręgowego lub sądu okręgowego i sądu rejonowego są przekazywane do rozpatrzenia prezesowi sądu okręgowego,
- prezesa sądu rejonowego są przekazywane do rozpatrzenia prezesowi sądu okręgowego,
- prezesa sądu okręgowego są przekazywane do rozpatrzenia prezesowi sądu apelacyjnego,
- zastępców rzecznika dyscyplinarnego przy sądach apelacyjnych lub okręgowych są przekazywane do rozpatrzenia Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Sędziów Sądów Powszechnych.
Skarga, w zakresie w jakim zawiera wniosek o pociągnięcie sędziego lub asesora sądowego do odpowiedzialności dyscyplinarnej, jest przekazywana właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu.
Skargi i wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe nie są rozpatrywane.
Skarga i wniosek musi zawierać: datę, imię i nazwisko (nazwę) skarżącego, adres, oraz zwięzłą treść.
Skargi i wnioski kierowane do Krajowej Rady Sądownictwa można wnosić:
- listownie lub osobiście,
- ustnie do protokołu,
- przez epuap,
- za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej KRS (tutaj).